maanantai 16. elokuuta 2010

Ikiomat salviat

Että mä olen tästä puskasta ylpeä: ihan itte oon sen kasvattanut siemenestä. Ylipäätään oli uskomattoman jännää, että sai salvian kasvamaan siemenestä, enkä olettanut, että se talvehtisi, ennen kuin pikkusisko vinkkasi, että talvehtiminen on näillä leveysasteilla mahdollista. Niinpä yksi syksy peittelin salvian sanomalehdillä ja puiden lehdillä, ja katso: keväällä hän heräsi!

Aika runnellun näköisenä tuo joka kevät paljastuu hangen alta, mutta alkaa sitten pikkuhiljaa kasvaa. Monty Don vinkkasi Gardeners' Worldissä, että kuivat salvian oksat kannattaa polttaa takassa, niin kotiin leviää hyvä tuoksu. No, ei tuo puska vielä niin iso ole, että siitä poltettavaa löytyisi, mutta hyvä idea kumminkin.

Keittiössä salvia ei hirmuisen monikäyttöinen ole voimakkaan makunsa takia, mutta siltikin se on yksi rakkaimmista yrteistä.

1 kommentti:

  1. ihq kimppu! Mä olen käyttänyt salvian vanhoja oksia kalan savustuksessa ja se on toiminut.

    VastaaPoista